Vissza a Főoldalra
 

Hírek, változások
Mi is az a HKK?
Hogyan kezdjek játszani?
Megjelent kiegészítők
Teljes szabálykönyv
HKK Kódex
Sorsoló program
Őslich szabályok
HKK-t forgalmazó boltok
HKK klubok
Lapkereső (új)
Lapkereső (régi)
Új Nemzedék lapok
Tiltott és módosított lapok
Versenykiírások
Lezajlott versenyek
Mai versenyek
Profi pontok és versenyzők
Szintlépés
Hatalom Szövetsége
Hatalom Szövetsége tabella
Nemzeti bajnokság
Kiemelt vidéki versenyek
Versenyszabályok
Versenyszervezőknek
Chat, üzenõfal
Fórumok
Szavazások
HKK találkozó
Legendás cél
Toplisták
Pakliszerkesztő (új)
Pakliszerkesztő (régi)
Pakliszerkesztő (régi mobilos verzió)
Megosztások
Memóriajáték
Memóriajáték - Alfa
Kerátor Műhelye
HKK 20 Puzzle
HKK Puzzle
Beholder Labirintus
Mini-szójáték
HKK Blog
HKK Toborzás
HKK Védnöki Program
AK Archívum
Paklileírások
Írások, novellák
TF és ŐV könyvek
Letöltés
HKK Videók
Gyakori kérdések
Kérdezz-felelek
Feliratkozás Hírleveleinkre!
Adatvédelmi Tájékoztató
Ország Boltja 2011 Népszerűségi díj Egyéb kategória II. helyezett Ország Boltja 2012 Népszerűségi díj Hobbi és kellék kategória III. helyezett
Most ingyen kezdhetsz el játszani a Túlélők Földjén!
Kattints ide a részletekért...
Nézz be kártyaboltunkba!
Alfa menü – Druidák október 15.
Alfa menü – Boszorkányok október 15.
Alfa menü – Tengeri rablók október 15.
Alfa menü – Mágusok október 15.
Alfa menü – Felfedezők október 15.
Alfa menü – Kereskedők október 15.
Zén Legendái: Varázslatok szeptember 21.
A pillanat képe
Ghalla Közös Tudatjai
(Túlélők Földje)
Küldd el képeslapként!
"A korlátozott telepatikus képesség Ghalla minden lakójának sajátja. Azonban a tudatok egyesítését, egymástól akár nagy távolságra levő kalandozók összehangolt mentális cselekvését csak a legtapasztaltabbak, az igazi veteránok tudják megvalósítani. Az ő vezetésükkel jönnek létre a Közös Tudatok." - részlet az Encyclopedia Fantasiából
Nézz szét a galériában!
Ajándéksorsolás november + októberi eredményhirdetés
Nemzeti paklibemutató: Motygen
61. BEHOLDER TALÁLKOZÓ 2024.11.30. PROGRAMJA
Moa civilizáció lapbemutató 2. hét
XXVIII. HKK Nemzeti Bajnokság beszámoló

A lista folytatása...
Módosított szövegű lapok
Országjáró feladat 2023
Országjáró feladat 2022
Országjáró feladat 2020

A lista folytatása...
Nemzeti paklibemutató: Motygen (1)
BEHOLDER bácsinak kérdések !!! (8232)
Lapötletek (65033)
Moa civilizáció lapbemutató 2. hét (32)
Versenyhirdető (1833)
HKK kérdés? (47241)

További témák...
Doomlord online game
Mágia Mesterei Online Játék
Szerkesztőség:
honlap@beholder.hu
Készítők:
Farkas Zsolt (Speedz)
Szeitz Gábor (Talbot)
Mazán Zsolt (Maci)
Webdesign:
Szirják Csaba (Chaar-Lee)
Szegedi Gergely (GerY5)
Ha hibát találsz a honlapon:
Írj nekünk!
 

HKK felsőfokon 1.


Ha igazán hatékony paklikat szeretnénk összeállítani, akkor érdemes a játékkörnyezet tanulmányozni először. A metagame alatt a játékkörnyezetet értem, mely magába foglalja a különféle paklikat, ellenfeleket, és a paklink ezekhez való viszonyát elemezhetjük. Magyarán egy külön kis játékot kell játszanunk fejben, amiben ki kell következtetnünk a legvalószínűbben felbukkanó ellenfeleket, s azok ellen kell hatékonyan megtervezni a stratégiánkat.

Az egyik legalapvetőbb metagame a szabálylap kérdés. Az aktívabb játékosoknak nyilván feltűnt az utóbbi időben milyen módon alakult a játékosok hozzáállása a szabálylapokhoz. Körülbelül tavaly tavasszal kezdtek kicsit elharapózni a szabálylapok (elsősorban a börtön), ezért szépen egyre többen játszottak Ősi rúnával, ami ugye pont jó lépés a sok szabálylapra. Ez odáig fajult, hogy szeptemberben a mezőny 80-90%-a rúnázott a maradék fele semmit nem használt, vagy valamilyen szabálylapot. Aztán szép lassan a rúnát elkezdték mellőzni az emberek, év végére már senki sem rúnázott szinte, de a szabálylappal se igen mertek előrukkolni. Jelenleg megint kezdenek kicsit elszemtelenedni a szabálylaposok, s megint érdemes lehet rúnázni. Aki tehát elég körültekintő, s gondolkodó, az tud reagálni ezekre a változásokra, s tudatosan úgy választ paklit, hogy ebben a kis "kő-papír-olló" játékban minél előnyösebben helyezkedhessen.

Természetesen ugyanez igaz a pakli választásunkra is, sőt nemcsak hogy milyen koncepció mellett döntünk, hanem hogy miként állítjuk össze. Mivel sok játékos nem, vagy lassan reagál a metagame-beli változásokra, ezért ha rendszeresen járunk versenyre, könnyedén fel tudjuk mérni, hogy körülbelül mire számítsunk. Arra azért mindenképp figyelnünk kell, hogy sokan abszolút rapszodikusan választanak paklit, így nem lehet tökéletes tervet kovácsolni.

Erre remek példa a januári beholderes hagyományos verseny. A 2008-as év végén, s az ezt megelőző januári versenyeken többen is jól szerepeltek a sok counteres kontrolokkal, ezért várható volt, hogy a játékosok előbb-utóbb reagálni fognak rá, s ez gyönyörűen látszik az emberek pakli választásán. Igen sokan indultak anti-kontroll paklikkal (teknős, sok lényes vagy Hegymélyi keltető), melyekkel szépen össze is csomagolták a sok kontrollt, de a többi, ötletszerűen (vagy nagyon is tudatosan) kiválasztott koncepciót nem bírták. Ezzel elkövettek több komoly hibát, hogy egyrészt nem számoltak a más fajta koncepciókkal, és főleg, hogy nem számoltak azzal, hogy más is lépni fog a metagame-nek megfelelően, esetleg egynél több lépést. Az igazán jó lépés az lehetett volna, ha az anti-kontroll paklikra erősen készülünk.

Az adott versenyen tehát kitűnő választásnak bizonyult Simon Dánieltől a varkaudar pakli (amivel egy éve majdnem minden versenyen játszik ?), hiszen a frissiben nagyot változott környezetben igen komoly győzelmi esélyei voltak. Ez a pakli abszolút domináns a kontroll-szívató paklik ellen, s a nem eléggé felkészült kontrollokat és egyéb paklikat is el tudja csípni (itt nyilván igen sokat számított a tudás is).


Még tovább haladva a metagame rejtelmeiben, érdemes nemcsak a koncepciók, hanem a konkrét lapok kiválasztására is figyelmet szentelni. A paklinkat legtöbbször ugye nem csak a koncepció, a mag alkotja, hanem a különféle kiegészítő, támogató, védelmező lapok is, ez különösképp igaz a sideolás után. Nagyon fel tudjuk lendíteni a paklinkat, ha úgy készülünk bizonyos pakli típusok ellen, melyek alapvetően jó eséllyel győznek le minket (vagy csak picit vagyunk jobbak nála), hogy akár alapból, de inkább side-ból játszunk olyan lapokkal, amiket nem vagy csak nehezen tud majd megoldani az ellenfél. Erre azt hiszem kitűnő példa a Teishin keselyű, ami tökéletes ellenfele az összes kontrollnak, hisz nem tudják megcounterelni (Lohd Haven hikoltása se viszi), leszedni (rezisztens), lényekkel leütni. Ráadásul az anti-kontroll (többnyire lényes) paklik ellen is ugyanúgy jól jöhet. Persze sokaknak feltűnt már, hogy a lapelemzésben erősen alul lett minősítve, ami az adott környezetben abszolút helytálló volt, de mégiscsak a saját szűklátókörűségemről tanúskodik, hisz nem számítottam bele, hogy a környezet változni fog. Fél éve abszolút az erőforrás paklik és a Morq Fan Gor dominált, s azok ellen valóban igen gyatra.

Érdemes nem csak népszerű paklikra, típuspaklikra, hanem népszerű lapokra is számítani és készülni; egyes lapoknak elképesztő játékformáló ereje lehet, pontosan a metagame miatt. Ennek a gondolatmenetnek a legjobb iskolapéldája a Manaevő féreg. Fél éve, amikor még mindenki Thu'zad utazott, nyilvánvaló volt hogy kell valami ellenszer. S erre kitűnő volt a Manaevő féreg, ami meglehetősen univerzális lap, mert szinte bármibe befér. Nem sokkal előtte csak side-ba rakták be, de oda se túl sokan. Miután szép lassan egyre többen rájöttek, hogy a féreg bizony komoly gáncsot vethet, a játékosok ellenszereket kerestek.

Semmizések, Eltörlés, Majd legközelebb és a legjobb: a Manaevő féreg. Pont amiatt, hogy a féreg legjobb ellenszere a féreg volt, már mindenki játszott vele. Így aztán egyre többen szakadtak le a Thu'zad utazó erőforrásos vonalról, más pakli típusok után néznek, vagy erősen lecsökkentik az erőforrások számát. Túlságosan zavaró lett a féreg. Emiatt a féreg egyre kevésbé jó alapból, már nem akarják görcsösen megoldani, hisz max. egy-két lapot tart vissza. (Az ellenfélnek is egy lapba került, plusz egy manába, sok esetben tempóhátrányba is került emiatt.) Ráadásul sokan csak azt látják, hogy a férget mindig lerakják, s sose kell használni, így helytelenül arra a következtetésre jutnak, hogy nem kell vele játszani, mert semmit se csinál. Való igaz, jelenleg már inkább játszanék A gyík lesújttal vagy Zilak-din főkancellárral, a meglepetés miatt. Szerencsére per pillanat meglehetősen kiegyensúlyozottnak tűnik a lapkészlet, szép lassan, egyre több koncepció lesz versenyképes, így nagyon sokfelé mehet most a metagame, vélhetőleg nem nagyon lesz abszolút domináns pakli, változatos, izgalmas mezőnyre számíthatunk.

Baross Ferenc

(A szavazáshoz be kell jelentkezned!)
(átlag: 28 szavazat alapján 9.7)

Ha ez tetszett, olvasd el a következő, jellegében hasonló cikket is: HKK felsőfokon 1..

Létrehozás: 2009. február 18. 13:50:30
Utolsó frissítés: 2015. május 20. 10:44:21
Nyomtatási forma


Főoldal | Túlélők Földje | Ősök Városa | Kalandok Földje | Sárkányölő | Puzzle | Hatalom Kártyái Kártyajáték | Álomfogó Kártyajáték | Káosz Galaktika Kártyajáték | Könyvesbolt | Alanori Krónika | Shadowrun | Battletech | Íróink | Könyvsorozataink | Fórum | Galéria és képeslapküldő | Sci-fi és fantasy novellák | Regisztráció | A Beholder Kft.-ről | Adatvédelmi tájékoztató

© Beholder Kft., 2003 - 2024
E-mail: beholder{kukk}beholder{ponty}hu | Tel.: (06-1)-280-7932

Az oldalon megjelent szöveges és illusztrációs anyagok átvétele, másolása, illetve bármilyen módon történő felhasználása csak a Beholder Kft. engedélyével lehetséges.